Zahájena výstavba čtyřproudého úseku D7 Knovíz–Slaný. Stavba potrvá dva a půl roku
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo stavět úsek dálnice D7 z Knovíze do Slaného. Cena prací na 6,6 kilometru dlouhé stavbě je podle smlouvy 1,5 miliardy Kč bez DPH, potrvají dva a půl roku. Cílem je přestavět silnici I/7 na dálnici se čtyřmi pruhy. Na odpočívadle u Netovic se na pravé straně dálnice zdvojnásobí parkovaní pro osobní i nákladní automobily. Nový úsek naváže na hotových 17 kilometrů D7 z Prahy do Slaného.
„Dnešním dnem jsme splnili náš slib, že do konce roku začneme stavět všechny středočeské úseky dálnice D7. Míříme k tomu, že celá dálnice D7 mezi Prahou a Louny bude hotová v roce 2027. Dálnice D7 je důležitou spojnicí Prahy s průmyslovou aglomerací kolem Loun a Chomutova, její dostavbou zlepšíme také spojení na Německo,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Část nového dálničního úseku bude tvořena rozšířením stávající silnice I/7, která bude sloužit jako pravá polovina dálnice. Levá polovina bude nově vybudována a ŘSD plánuje její otevření v létě 2026. Součástí této stavby budou čtyři mosty, přičemž nejdelší, s délkou 264 metrů, překlene údolí Šternberského potoka. Tři další mosty projdou rekonstrukcí. Projekt zahrnuje také dvě mimoúrovňové křižovatky a šest protihlukových stěn s celkovou délkou 3,2 kilometru.
U Netovic se parkovací místa zdvojnásobí
ŘSD rovněž plánuje rozšíření odpočívadla u Netovic na pravé straně dálnice. Počet parkovacích míst pro osobní automobily se zdvojnásobí na 42, zatímco parkovací kapacita pro nákladní automobily vzroste ze šesti na 22 míst. Kromě toho tam bude nově moci parkovat pět autobusů a sedm karavanů. Po dokončení tohoto úseku dálnice D7 plánuje ŘSD rozšířit i odpočívadlo Netovice na levé straně.
„Na dnes zahájeném úseku vybudujeme i přeložky několika silnic II. a III. třídy. Kvůli stavbě dálnice bude nutné zbourat zahradní domek, který stojí v místě pilířů jednoho nového mostu, a také halu stavebnin. V říjnu jsme začali stavět úsek D7 mezi Slaným a Kutrovicemi, před několika dny pak část z Kutrovic do Panenského Týnce. Předpokládáme, že v roce 2027 už bude v provozu všech zbývajících 17 kilometrů středočeské části dálnice,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Archeologické objevy a geotechnické práce
Při přípravách na výstavbu úseku dálnice D7 mezi Knovízí a Slaným byly provedeny archeologické průzkumy, které přinesly fascinující nálezy. Archeologové objevili pohřební sídliště ze starší doby bronzové, broušené sekery, keramiku, hrob z doby laténské a středověké náušnice. K dalším zajímavostem patří trasa vedoucí poddolovaným územím Studeněves a ložiskem černého uhlí mezi obcemi Kvíc a Kutrovice. Při geotechnickém průzkumu ŘSD identifikovalo historickou hornickou činnost, včetně uhelných slojí a chodeb, což vyžadovalo zpevnění podloží budoucí dálnice.
Plány na dokončení dálnice D7
Z celkové délky dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem zbývá dostavět 24 kilometrů, zatímco téměř 60 kilometrů je již v provozu. Dálnice bude celkově měřit 83 kilometrů a její dokončení je plánováno do roku 2029. První úseky této důležité trasy vznikly již v 60. a 70. letech minulého století v souvislosti se stavbou nového letiště v Ruzyni. Dálnice D7 slouží nejen mezinárodní dopravě, ale je také klíčovou spojnicí pro obyvatele středních a severních Čech s Prahou. V okolí této trasy se nacházejí průmyslové zóny, které zaměstnávají tisíce lidí.