Slavnostní zahájení stavby dalšího úseku D7: Velká dopravní omezení nás nečekají
V pátek (6. 12.) v dopoledních hodinách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) slavnostně zahájilo stavbu dalšího úseku dálnice D7 propojující Prahu s Chomutovem. Daný úsek měří 6,8 kilometru a leží v oblasti mezi obcemi Kutrovice a Panenský Týnec. Práce na této stavbě vyjdou na 1,3 miliardy Kč bez DPH, potrvají dva a půl roku. Patří mezi tři nedokončené části dálnice mezi Slaným a Louny.
„V tuto chvíli je znám pouze rámcový harmonogram. Ten bude na počátku zahrnovat především zemní práce, a to v trase budoucí dálnice D7, na které neprobíhá žádný provoz. Tudíž se to dopravy na stávající silnici I/7 nijak dotýkat nebude. Až vybudujeme tento jízdní pás nové dálnice, pak na něj převedeme provoz a začneme upravovat silnici I/7 na jízdní pás v opačném směru. To znamená, že takřka po celou dobu výstavby žádná velká omezení dopravy neplánujeme,“ uvedl Jiří Veselý, mluvčí ŘSD.
„Silnice I/7 je důležitou spojnicí Prahy s průmyslovou aglomerací Lounska a Chomutovska, u Kutrovic po ní denně projede až 16 tisíc aut, z toho čtvrtina kamionů. Dostavbou dálnice D7 zlepšíme spojení na Německo a zkvalitníme dopravní obslužnost průmyslových zón. Míříme k tomu, aby celá D7, jež propojí Prahu s Chomutovem, byla hotová do pěti let. Urychlenou dostavbou této důležité dopravní tepny doháníme další z dluhů minulosti,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Bezpečnější a plynulejší jízda na D7
Realizací zkapacitnění stávající komunikace se odstraní nehodová místa zejména v místech úrovňových křižovatek. K bezpečnosti provozu významně přispěje také vyloučení možnosti střetu s protijedoucími vozidly. Zvýší se zákonitě také plynulost jízdy a tím bude zkrácena i jízdní doba. Stavba „D7 Kutrovice – Panenský Týnec“ je součástí souboru staveb zkapacitnění stávající dvoupruhové silnice 1/7 na čtyř pruhovou dálnici D7. Ta je zahrnuta do výhledové sítě dálnic v ČR.
„Příští týden začneme stavět poslední chybějící středočeský úsek D7, a to 6,6 kilometru dlouhou část dálnice mezi Knovízí a Slaným. Tím plníme náš slib, že do konce letošního roku zahájíme realizaci všech středočeských úseků dálnice D7. Obchvat Slaného – stejně jako dnes zahajovanou stavbu – rozšíříme na čtyři pruhy a chceme ho dokončit také v roce 2027. Pak už bude v provozu všech zbývajících 17 kilometrů středočeské části dálnice. V roce 2026 máme v plánu na D7 v Ústeckém kraji začít rozšiřovat obchvat Postoloprt, už příští rok bychom chtěli získat stavební povolení,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Eliminace hluku je nutná
K eliminaci hluku z provozu na dálnici D7 dojde realizací navržených protihlukových opatření, která v současné době na stávající komunikaci 1/7 nejsou. Úsek je přitom značně vytížený, jelikož denní intenzita provozu přesahuje hranici 10 tisíc vozidel.
Předmětem stavby je realizace dálnice D7 v úseku od obce Kutrovice po Panenský Týnec. Ve směru od Prahy bude úsek navazovat na novou čtyřpruhovou dálnici D7. Na komunikaci je rovněž napojena sjezdová (od Prahy) a nájezdová (na Chomutov) větev MÚK Hořešovice.
Nové vedení silnice II/237 a přeložka u Třebíze
Další důležitou přeložkou, která odstraní současné úrovňové křížení, je nové vedení silnice II/237 v délce 960 metrů poblíž obce Třebíz. Přeložka překoná dálnici D7 nadjezdem o délce 111 metrů. Začne odbočením ze silnice III/23719, překročí D7 v jejím kilometru 29,971 a obloukem se stočí podél pravé strany dálnice, aby se opět připojila na stávající silnici II/23719.
Archeologové tento úsek již prozkoumali
Úsek z Kutrovic do Panenského Týnce už prozkoumali archeologové. Odkryli pravěké jámy, hroby kultury se šňůrovou keramikou, pohřebiště ze starší doby bronzové, hrob s bronzovou dýkou, jehlicemi i jantarovými korálky. Našly se i kostěné hřebeny s bronzovými nýty, v trase dálnice byly i germánská sídliště, keramika z doby římské, mohyly či raně středověké objekty.
Dva kruhové objezdy a zrušení autobusových zastávek
Také silnice III/23733 mezi Hořešovicemi a Klobuky projde přeložkou do nové stopy. Součástí stavby budou dva kruhové objezdy s vnějším průměrem 40 metrů, které spojí jižní a severní větev MÚK Hořešovice. Během demoličních prací budou odstraněny stávající oboustranné autobusové zastávky a odpojeny od veřejného osvětlení. V obci Hořešovičky bude zřízena nová autobusová zastávka se zvýšeným nástupištěm, přístupná po stávajících komunikacích bez chodníku.
Dálnice D7 by měla být hotová do roku 2029
Z dálnice D7 zbývá dostavět 24 kilometrů, v provozu je téměř 60 kilometrů. Dálnice D7 mezi Prahou a Chomutovem bude dlouhá 83 kilometrů. Cílem je, aby byla hotová do roku 2029. Její první úseky vznikly v 60. a 70. letech minulého století v návaznosti na stavbu Nového letiště v Ruzyni. Dálnice D7 je důležitá nejen jako tah pro mezinárodní dopravu, ale i jako spojení obyvatel středních a severních Čech s Prahou. Poblíž D7 jsou průmyslové zóny, kde pracují tisíce lidí.