Slaný bude propojeno sítí cyklotras, máme jejich mapu
Slaný má novou strategii pro rozvoj cyklistické dopravy. Propojí stávající trasy s novými, aby vznikla souvislá síť. Hotový projekt město představí na veřejném projednání 18. září ve Vlastivědném muzeu. První nové úseky pro cyklisty se začnou budovat na jaře příštího roku v severní části města.
Po více než roce diskuzí, plánování a konzultací vytvořila pracovní skupina cyklodopravy ve spolupráci s odborníky strategii pro postupné budování cyklistických tras na území města Slaný. Cílem je propojit stávající cyklotrasy, zapojit do sítě stezek polní cesty a spojit místní části se samotným městem.
Záměr má podpořit využívání bezmotorové dopravy ve městě. „Současný stav ve Slaném zatím neumožňuje plnou konkurenci cyklistické dopravy vůči individuální automobilové dopravě. To chceme změnit. V návaznosti na celkovou dopravní situaci a parkování je potřeba se zaměřit na alternativní možnosti pohybu. Nezastupitelnou úlohu budou mít nové stezky i v rekreaci obyvatel v okolní krajině,“ vysvětluje místostarosta Pavel Rubík, vedoucí pracovní skupiny cyklodopravy.
Nedílnou součástí nového dokumentu „Strategický rozvoj cyklistické dopravy města Slaného“ je mapa hlavních tras vedoucích městem a okolím.
Detailní návrh sítě s legendou ZDE.
Městem nyní procházejí čtyři značené cyklotrasy a dosud bylo vybudováno pět souvislých úseků komunikací pro cyklisty, tzv. cyklostezek. Plán do stávající sítě doplňuje nové úseky a vytváří osm hlavních tras a k nim doplňkové trasy. V některých případech by mělo dojít k přetrasování úseků stávajících cyklotras a doplnění stojanů či boxů na zaparkování kol.
Budovat se začne na jaře 2025. „Příští rok bychom rádi zrealizovali první úseky tras v severní části města u místní části Dolín, kterou bychom ideálně propojili s další místní částí – Želevčicemi. V plánu je také propojení stezky z lesoparku Háje směrem na Vítov, kde by se měla využít propojka přes městské pole. Přestože bude potřeba křižovat frekventovanou silnici, cyklisté se bezpečně dostanou až ke sloupu vinařů a rybářů. Poté plynule navážou na již stávající cyklostezku,“ upřesňuje Pavel Rubík.
Financování cyklodopravy je poměrně náročné, a proto bude město žádat o podporu veškeré dostupné dotační tituly ze Státního fondu dopravní infrastruktury, z fondů EU či z rozpočtu Středočeského kraje.
Strategický dokument vypracoval tým z Českého učení technického v Praze, Katedry dopravního inženýrství a dopravního plánování.
Plán cyklodopravy představí vedení města 18. září 2024 na veřejném projednání v přednáškové místnosti muzea. Součástí představení bude také diskuze a následné zapracování případných požadavků. Následně bude celý plán předložen na jednání zastupitelstva.