Rekonstrukce komunikace v Lázeňské: nejasnosti a kritika obyvatel
Rekonstrukce komunikace I/16J ve Slaném, kterou zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spolu se zhotovitelem ALGON, a.s., přináší smíšené reakce mezi obyvateli. Zatímco projekt slibuje zásadní zlepšení kvality silniční infrastruktury, obyvatelé upozorňují na nedostatky v komunikaci, chybějící doplňkové investice a praktické problémy spojené s uzavírkami.
„Rekonstrukce zahrnuje opravu povrchu, odvodnění, prohloubení příkopů, doplnění krajnic a vodorovné dopravní značení. Délka oprav je přibližně 4 km a celkové náklady dosahují 42,77 milionů Kč bez DPH. Zahájení prací je plánováno na polovinu dubna s dokončením v červenci. Tento projekt má řešit rozsáhlé poruchy na vozovce, včetně deformací a vyjetých kolejí,“ uvádí Jiří Veselý, mluvčí ŘSD.
Pohled města: administrativní kroky a reakce
Oprava silnice však není v gesci města, protože se jedná o krajskou komunikaci. Přesto město koordinuje jednání s ŘSD a snaží se minimalizovat dopad na obyvatele. „Opravu jsme tedy neplánovali a ani s ní nepočítali. Jakmile jsme se o uzavírkách dozvěděli, ihned jsme začali jednat s ŘSD o etapách rekonstrukce tak, abychom pro obyvatele ulice zajistili co nejlepší možné podmínky. S ŘSD pravidelně komunikujeme a schůzky probíhají velmi často,“ vysvětluje mluvčí města Lucie Krčková.
Otázky bez odpovědí
Někteří obyvatelé poukazují na to, že na rozdíl od minulých uzavírek, jako byla například rekonstrukce v Soukenické ulici, nebyla v tomto případě svolána žádná schůzka s obyvateli. Ti tak mají řadu nevyjasněných otázek ohledně parkování, průjezdnosti, ale i svozu odpadu. Místo toho, aby město vyjednalo výjimku se zhotovitelem, kterou samo nabízí podnikatelům, musí obyvatelé přistavit popelnice až 350 metrů daleko od zaslepené části ulice.
„Co se týče svozu odpadu, snažili jsme se najít nejlepší možné řešení. Obyvatelé na začátku ulice mohou umístit popelnice vedle kontejnerů na separovaný odpad, další možnost je u zaslepeného ramene ulice Nezamyslova, vedle hasičárny, lidé bydlící u moštárny mají nově kontejner v ulici Na Vinici – na své objízdné trase,“ vysvětluje Krčková.
Dalším bodem, který obyvatele trápí, je parkování během rekonstrukce. „Parkování během rekonstrukce jsme řešili. Ulice budou dočasně zaslepené, a tím vznikne prostor pro parkování. Jiné prostorové rezervy bohužel v lokalitě nejsou,“ uvádí mluvčí města.
Aktuální situace s parkováním je ale podle místních problematická. Podle slov obyvatelky se u hasičárny vejdou maximálně 2–3 auta, což zdaleka nestačí k pokrytí potřeb všech rodin. Parkování v zaslepených ulicích je rovněž komplikované, protože ulice musí zůstat průjezdná pro složky integrovaného záchranného systému (IZS). Navíc není možné parkovat po obou stranách, protože by místní obyvatelé nemohli projíždět.
Obr.: Parkovací místa před hasičskou stanicí, kde mají obyvatelé parkovat.
V ulici Nezamyslova, kde dojde k zaslepení, je aktuálně situace s parkováním velmi omezená. Vejde se zde přibližně 6–7 aut, ovšem prostor musí zůstat průjezdný pro velká auta směřující do pily k Benešovi, dalším firmám a do autodílny k Plašilovi (u plechového šedého plotu). Dále je potřeba zajistit místo pro popelnice a průjezd pro hasiče, což celkovou kapacitu parkovacích míst ještě více snižuje. Je také důležité zmínit, že žádné z parkujících aut nepatří hasičům, kteří mají svá vozidla zaparkovaná ve dvoře.
Obr.: Propojení ulice Nezamyslovy určené k zaslepení a Lázeňské.
Kritika obyvatel: Je možné řešení ve spolupráci s investory?
Obyvatelé přilehlých lokalit vidí rekonstrukci jako příležitost k vyřešení širších infrastrukturních nedostatků, avšak tyto požadavky nebyly vyslyšeny. Chybí nové chodníky, kanalizace, vodovod a plynofikace, což ztěžuje každodenní život.
Podle města Slaného projekty jako výstavba nového chodníku vyžadují důkladnou přípravu. „Abychom mohli provést kompletní rekonstrukci chodníku, potřebujeme mít připravenou projektovou dokumentaci. Na tu musí zastupitelstvo města nejprve schválit finanční prostředky. Samotné schválení rozpočtového opatření (tedy ještě ne zadání dokumentace) zabere určitý čas. Když se k tomu přičte čas na samotné vyhotovení projektové dokumentace, je zřejmé, že se podobné věci musí plánovat s velkým předstihem. Město nemůže reagovat ze dne na den, protože schválení rozpočtu i samotné vyhotovení projektové dokumentace zabere určitý čas,“ vysvětlila Lucie Krčková.
Někteří obyvatelé poukazují na možnost spolupráce s investory, kteří by mohli část požadovaných projektů realizovat. Například projekt Slánský mlýn je spojen se závazkem výstavby chodníku v lokalitě, což by mohlo být významným krokem vpřed.
Lucie Krčková blíže vysvětluje situaci okolo zbudování chodníku: „Vybudování nového chodníku od hasičárny směrem k Slánskému mlýnu by měl zrealizovat dle plánovací smlouvy investor, pokud město vypořádá majetkoprávní vztahy. S investorem o majetkoprávních vztazích pravidelně jednáme, ale konkrétní termín dořešení ještě nemáme. V dané lokalitě figuruje kolem patnácti soukromých vlastníků. S těmi největšími jsme již jednali a na jejich připomínky se snažíme s investorem nyní reagovat.“
„My jako investor zrealizujeme chodník za předpokladu, že se městu Slaný podaří vyrovnat majetkoprávní vztahy s ostatními vlastníky pozemků, které se na trase budoucího chodníku vyskytují,“ potvrdil David Přibyl, manažer společnosti EUFI Holding, a.s.
Výzvy do budoucna
Rekonstrukce silnice I/16J představuje zásadní investici do kvality dopravní infrastruktury v okolí Slaného. Přestože projekt zlepší technický stav komunikace, přináší výzvy v oblasti komunikace s obyvateli, koordinace návazných investic a řešení praktických dopadů na každodenní život v lokalitě.