Nové elektrobusy kladenské MHD načerpají energii v největším dobíjecím hubu pro e-busy v Čechách
Kladno a zdejší MHD je na prahu elektrické revoluce. Do městských ulic vyjíždí 16 tichých elektrobusů za 232 milionů korun a v českém prostředí mají několik prvenství. Jde zatím o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz. Polovina z nich je kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy. Unikátní je i dobíjecí infrastruktura. Největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách čítá 9 ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.
Kladno chce mít do roku 2030 zajištěn provoz MHD jen elektrickými vozy. Provoz městské dopravy v Kladně je už několik let ekologický, zajišťují ho autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které provozuje dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. K těm současným, které jezdí od léta 2021 na lince 610 přes centrum města, se na začátku prázdnin postupně přidaly další elektrobusy.
Arriva nakoupila 16 elektrobusů značky SOR NS electric, osm z nich je v obvyklém 12metrovém provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi. „Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD,“ vypočítává výhody generální ředitel Arrivy Daniel Adamka, a pokračuje: „Letní měsíce jsme využili k otestování elektrobusů, naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu,“ uzavírá Adamka.
„Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh,“ doplňuje Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy. Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou elektrobusy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného čerpadla, které přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou, která je u těchto elektrobusů k vidění, je čtyrpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge. Vedle možnosti dobíjení pomocí pantografu jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu.
V souvislosti s elektrifikací vznikl i největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů během denních i nočních hodin se tu postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO.
Doprava se podílí na 16 procentech produkovaných emisí v České republice. Její elektrifikace je proto jedním ze zásadních kroků k čistšímu ovzduší a k posílení energetické nezávislosti měst a obcí na fosilních palivech.
Zdroj obr.: ČEZ ESCO