Konference v Kladně odhalila nové perspektivy v předškolním vzdělávání
V Kladně se 26. března uskutečnila celostátní konference s názvem „Společně pro děti: Podpora pedagogů v proměnách předškolního vzdělávání“. Tato mimořádná akce přivítala sto účastníků – zástupce mateřských škol, asistenty pedagogů, ředitele a zřizovatele školek. Účelem konference bylo nejen diskutovat o zásadních změnách, které předškolní vzdělávání čekají, ale také nabídnout pedagogům praktickou podporu a sdílení zkušeností.
Konferenci pořádaly Místní akční plán rozvoje vzdělávání v ORP Kladno IV (MAP IV), do kterého je zapojeno 102 škol z celého Kladenska, MAP IV Kladno, Pedagogicko-psychologická poradna STEP Kladno (PPT STEP) a pedagogická diagnostika iSophi Education. Organizační tým doplnili studenti Střední pedagogické školy a Střední odborné školy Kladno, kteří pomáhali s organizací akce a zajištěním cateringu. Tímto získali cenné zkušenosti do budoucí profesní praxe.
Změny ve vzdělávání a nové výzvy
„Proměny se týkají obsahu i způsobu vzdělávání, zavádění digitálních technologií a inovace již do předškolní výuky, rozvoje potenciálu všech dětí, způsobu jejich hodnocení a diagnostiky i podpory pedagogů,“ vysvětlila před zahájením Iva Dubravská, koordinátorka vzdělávacích aktivit MAP IV Kladno, a doplnila:. „Konference se bude snažit zodpovědět mnohé otázky, ale poskytne i možnost se setkat s kolegyněmi se stejnou pracovní problematikou a sdílet náměty a postřehy, vytvářet spolupráce.“
Mezi hlavní témata patřily změny legislativy, nové rámcové vzdělávací programy a strategie ČR 2030+. Ludmila Třeštíková a Daniela Swart z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) účastníky seznámily s budoucím směřováním předškolního vzdělávání, zatímco Simona Pekárková a Martina Švandová z PPP STEP rozebraly praktické uchopení nových rámcových programů.
Inspirující přednášky odborníků
Program zahrnoval šest přednášek renomovaných odborníků. Michal Černý z MŠMT zahájil konferenci úvodním slovem, ve kterém nastínil klíčové změny v oblasti předškolního vzdělávání. Prof. Dušan Kostrub z Univerzity Komenského v Bratislavě se zaměřil na možnosti využití digitálních technologií v diagnostice kognitivních schopností dětí, zatímco Eva Bruteničová z Národného inštitútu vzdelávania a mládeže Bratislava sdílela poznatky o individuální výuce předškoláků v domácím prostředí.
„V dnešním dynamickém prostředí je podpora pedagogů klíčem k udržení motivace, profesního růstu a rovnováhy v pracovním životě. Tento interaktivní workshop se zaměřuje na praktické nástroje pro udržení duševní pohody, profesní spokojenosti a pozitivního pracovního prostředí, tzv. wellbeing. Dále na možnosti sebehodnocení a tvorbu portfolia, v rámci kterého si pedagog dokumentuje svůj profesní růst, absolvované semináře atd. To vše může pedagogům pomoci efektivně reflektovat svou praxi, plánovat rozvoj a pečovat o vlastní duševní zdraví,“ uvedla Simona Pekárková během svého příspěvku o celkové pohodě pedagoga.
Praktické workshopy
Odpolední část programu nabídla čtyři praktické workshopy. Témata zahrnovala diagnostické nástroje, efektivní komunikaci mezi pedagogy a rodiči, přechod dětí z MŠ na ZŠ a podporu pedagogů. „Workshop se zaměřil na nástroje pro duševní pohodu, profesní spokojenost a tvorbu portfolia, které pedagogům pomáhá reflektovat svou praxi a plánovat další rozvoj,“ uvedla Pekárková.