Instalace vysokorychlostních vah omezí provoz na dálnici D6 poblíž Unhoště
Na dálnici D6, konkrétně na 11,2 km poblíž exitu 12 Unhošť, se připravuje výstavba zařízení pro vysokorychlostní vážení vozidel (WIM). Tato instalace má za cíl posílit monitoring dopravy a zároveň zajistit dodržování hmotnostních limitů pro vozidla. Stavební operace by měly trvat přibližně dva měsíce. Provoz na dálnici bude omezen pouze částečně.
„Vysokorychlostní váha má odhalovat především přetížená nákladní auta bude umístěna ve vozovce, kterou bude nutné nejdříve odfrézovat. Dále budeme nad dálnicí stavět portály na kterých bude umístěn zbytek měřící soupravy. Mimo jiné i především kamery. Podle posledního sčítání dopravy. Projede právě tímhle místem karlovarské D6 na 30tisíc aut a z toho rovnou čtvrtinu tvoří nákladní těžká doprava,“ popisuje Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Vysokorychlostní váha bude schopna automaticky zaznamenávat hmotnost projíždějících vozidel a vyhodnocovat naměřená data pro případné dopravní přestupky. K tomu bude nainstalována soustava měřících čidel, kamerový systém a vyhodnocovací zařízení.
V rámci stavebních prací dojde k úpravám vozovky před a za snímači v každém jízdním pásu, a to jak ve směru na Prahu, tak na Karlovy Vary. Do vozovkového souvrství budou umístěny senzory a nad vozovkou bude osazen ocelový portál s kamerami.
Dopravní omezení během realizace
Během výstavby bude provoz na dálnici D6 veden v režimu 2+1 jízdní pruh, přičemž maximální povolená rychlost v místě prací bude 80 km/h. Stavba je rozdělena do dvou etap:
– 1. etapa: Uzavírka pravého jízdního pásu ve směru Karlovy Vary (km 8.405 – 11.644), provoz bude veden v provizorních pruzích na levém jízdním pásu.
– 2. etapa: Uzavření levého jízdního pásu ve směru Praha (km 11.473 – 8.595), provoz bude veden v provizorních pruzích na pravém jízdním pásu.
Zhotovitelem této akce je společnost PORR a.s., která se zavázala provést práce za částku 71,83 milionu Kč bez DPH. Zahájení stavební akce je plánováno na začátek letošního dubna. Podle aktuálního harmonogramu má být zařízení uvedeno do provozu na konci května 2025.
WIM umožňuje dynamické vážení vozidel v reálném čase, aniž by bylo nutné zastavovat. Tento systém má potenciál zlepšit bezpečnost silničního provozu a efektivitu dopravy. Ředitelství silnic a dálnic ČR v současnosti provozuje vysokorychlostní váhy na 11 místech dálniční sítě a plánuje jejich rozšíření, včetně uvedení do provozu na dálnici D5 poblíž Berouna ještě v tomto roce.