Vlaková doprava ve Slaném: Historie a budoucnost
Vlaková doprava ve Slaném má dlouhou historii sahající až do roku 1922, kdy bylo zavedeno spojení do Prahy přes Kralupy nad Vltavou. V poslední době se město snaží tuto dopravu oživit a zvýšit její význam, především kvůli rychlejší přepravě obyvatel do centra hlavního města. Jaké jsou varianty tratí pro zrychlení dopravy obyvatel ze Slaného do centra Prahy? Jaké jsou aktuální cíle u daných projektů? V článku jsme pro vás také shrnuli aktuální časy tras do centra Prahy autobusem i vlakem v porovnání s navrhovanými spoji do budoucna.
Aktuální doprava ze Slaného do Prahy vlakem trvá přibližně 1 hodinu a 43 minut s jedním přestupem v Kralupech nad Vltavou. Oproti tomu autobusem se do centra Prahy dostanete zhruba za 55 minut s jedním až dvěma přestupy na metro či tramvaj.
„Praha má v plánu vytvořit v blízkosti OC Šestka terminál Dlouhá míle. Tam by v budoucnu měly končit všechny autobusy ze spádových oblastí, tedy i ze Slaného. Z autobusu budou cestující přesedat na příměstský vlak do centra Prahy. Než však bude přímá trasa do centra realizovaná v celé délce, bude třeba po řadu let přesednout navíc z příměstského vlaku na Veleslavíně do metra. Dojde tak k výraznému prodloužení doby dojezdu a sníží se komfort cestujících. Stát by se tak mělo v roce 2028. Již nyní se proto vyplatí pracovat na tom, aby náš komfort při dojíždění do Prahy byl co nejméně poznamenán,“ vysvětluje Pavel Rubík, místostarosta města Slaný.
Existují dvě hlavní varianty, jak zlepšit vlakové spojení
1. Nová trať přes Smečno a Libušín: Tato možnost zahrnuje napojení na trať Kladno – Praha, což by umožnilo dosažení centra Prahy za přibližně 45 minut.
„První z nich je ambiciózní vize vybudování nové trati přes Smečno a Libušín s napojením na nově modernizovanou trať Kladno – Praha. Nejenže bychom se dostali do samotného centra Prahy za 45 minut jedním spojem, ale za 15 minut bychom byli na Kladně a chvíli poté na letišti. Smysl tyto nové koleje dávají i ve výpočtech dopravní fakulty ČVUT. Problém této varianty je zjevný. Od myšlenky k realizaci to bývají desítky let,“ vysvětluje problematiku variant Rubík.
2. Úprava stávající trati 110 do Kralup nad Vltavou: Tato varianta by umožnila cestu do centra Prahy za zhruba 50 minut.
„Tato trať může být už teď spolehlivou alternativou pro vytížené autobusy. Máme spočítáno, že lze upravit jízdní řády tak, aby na cestu do centra Prahy stačilo 50 minut jedním vlakem. To jsou parametry, kdy cesta po kolejích začíná dávat pro obyvatele Slaného smysl. V současné době o této optimalizaci jednáme s Integrovanou dopravou Středočeského kraje,“ doplňuje aktuální možnou úpravu místostarosta.
Plánované zlepšení infrastruktury
Kromě zlepšení samotného spojení se plánuje také rozvoj infrastruktury ve Slaném. Patří sem vytvoření nových vlakových zastávek, například u obchodního centra Kaufland, a vybudování lávky pro pěší přes koleje.
„Aby mohla být vlaková doprava plnohodnotným doplňkem autobusů, je potřeba nejen vybudovat snadný přestup z vlaků na autobusy do obcí, ale také napojit na vlakové zastávky co nejvíce pěších cest. Rádi bychom proto vytvořili vlakovou zastávku v soukromém parku u Kauflandu (včetně jeho zvelebení) a umožnili tak přímé napojení vlak – autobus. Paralelně pak, pro snazší pěší obslužnost vlakového nádraží, pracujeme na koncepci lávky přes koleje spojující ulici Wilsonovu se čtvrtí Dolíky,“ uzavírá Rubík.
Zdroj obr.: Wikimedia Commons, Autor: ŠJů, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=19288516