eDoklady na slánských úřadech: co se změnilo, výhody, nevýhody a podmínky využití
Aplikaci eDoklady je od 1. 7. 2024 možné použít i na úřadech ve Slaném. Jaký byl začátek fungování systému a s jakými problémy se úředníci potýkali? Kde všude už můžete eDoklady využít, jaké jsou jejich výhody a nevýhody a na co je potřeba si dát pozor? Zeptali jsme se přímo na místních úřadech.
Slánské úřady se 1. července letošního roku připojily k tzv. ověřovatelům, u kterých je možné využít aplikaci eDoklady, tedy předložit doklad totožnosti v elektronické podobě. Úředníci na městském úřadě jsou nově vybaveni chytrými mobilními telefony s nainstalovanou čtecí aplikací nebo využívají počítač s připojením k síti s mobilní aplikací.
První dny po uvedení eDokladů na úřadech ve Slaném službu moc lidí nevyužilo. „V prvních čtrnácti dnech od spuštění eDokladů nedošlo na Městském úřadě ve Slaném k žádnému masivnímu přílivu občanů, kteří by se chtěli identifikovat prostřednictvím mobilní aplikace eDoklady. K využití elektronického prokázání totožnosti sáhlo pouze minimum klientů, v řádech jednotek,“ popsala situaci tisková mluvčí města Lucie Krčková.
„Věříme, že časem, především od 1. 1. 2025, dojde k využívání eDokladů častěji,“ dodala Krčková. Úřad však nepředpokládá, že by se v budoucnu úplně odstoupilo od dokladů v podobě plastových kartiček, zejména kvůli tomu, že část občanů nemá vztah k digitalizaci a moderním technologiím.
Na zavedení systému e-dokladů se připravoval také také místní úřad práce nebo živnostenský úřad. „V rámci adaptace jsme provedli několik klíčových kroků, včetně aktualizace naší IT infrastruktury a implementace aplikace. Pravidelně jsme také tuto problematiku konzultovali s informatiky, aby přechod na nový systém proběhl hladce,“ přiblížila paní Lucie Ovšonková, vedoucí odboru živnostenského úřadu.
Mobilní aplikaci nelze využít u řešení všech událostí
Fyzickou podobu občanského průkazu nelze mobilní aplikací eDoklady stoprocentně nahradit. V určitých životních situacích musí klient ze zákona úředníkovi předložit právě onu plastovou kartičku. „Například při změně trvalého pobytu, změně jména či příjmení, změně rodinného stavu, tj. snoubenci při svatebním obřadu a podobně. V těchto případech musí totiž dojít k fyzickému ustřižení rohu občanského průkazu. Rovněž při přebírání nového občanského průkazu na přepážce úřadu je povinnost starý neplatný průkaz fyzicky odevzdat,“ vysvětlila Krčková.
Výhody a nevýhody eDokladů pro občany
Hlavní výhody eDokladů spočívají v tom, že údaje ze systému můžete snadno přenést do jiných aplikací. To občané využijí například při vyplňování informací na e-shopech, při rezervaci letenek nebo uzavírání smluv. Další výhodou je možnost prokázání totožnosti u tzv. ověřovatelů.
Rozdíl v použití nám vysvětlila Lucie Krčková: „Oproti předkládání klasické plastové občanky zde má občan výhodu v tom, že vidí, které údaje po něm ověřovatel požaduje a může předání údajů odmítnout. Když je například nutné ověřit pouze plnoletost, stačí předat údaj o věku. Není potřeba zobrazovat i rodné číslo, jméno nebo adresu.“
Novinka má ale i své nevýhody a nevychytané mouchy. „Celý proces prokazování totožnosti prostřednictvím eDokladu je časově náročnější než prostřednictvím předložení fyzického občanského průkazu. Občan i ověřovatel se musí připojit k aplikacím, odsouhlasit předání a převzetí dat a data propojit,“ uvedla mluvčí města.
To, že programy a databáze, se kterými úředníci pracují, nejsou s eDoklady propojeny, je jedním z nevyřešených technických problémů. Tato situace bohužel zdržuje zaměstnance úřadu, kteří musí údaje ručně přepsat.
Jaké podmínky musí občan splnit k využití eDokladů?
1) Mít chytrý telefon s operačním systémem Android (od verze 10) nebo iOS (od verze 15), vybavený funkcí Bluetooth, fotoaparátem a ideálně i biometrickým zabezpečením.
2) Zřídit si elektronickou identitu občana (např. Bank ID, mobilní klíč k eGovernmentu, OP s čipem apod.).
Při prvním přihlášení do mobilní aplikace musí být uživatel vždy online. Online musí být také pro zajištění aktualizace stávajícího eDokladu. Nový občanský průkaz se v aplikaci aktualizuje nejdříve po šesti hodinách od předání, není tedy ihned k dispozici. Elektronický doklad je platný pouze 48 hodin od vystavení. Po uplynutí 48 hodin nelze zaručit, že údaje v něm uvedené jsou platné a správné, a ověřovatel ho může odmítnout akceptovat. Občan pak musí provést aktualizaci tím, že bude online připojen k internetovým datům a spuštěním aplikace si průkaz automaticky zaktualizuje.
Občan tedy musí hlídat nejen platnost fyzické občanky, ale pokud předpokládá, že se bude prokazovat prostřednictvím eDokladu, i aktuálnost svého dokladu v aplikaci a mít dostatečně nabitý telefon.
Kde už se dá eDoklad použít?
Od 20. ledna 2024 ústřední správní úřady, tzn. všechna ministerstva a další centrální orgány například Český statistický úřad nebo Úřad pro ochranu osobních údajů.
Od 1. 7. 2024 mají tuto povinnost státní orgány, kraje a obce s rozšířenou působností. Například Senát, policie, soudy, finanční úřady, živnostenské úřady, úřady práce.
Od 1. 1. 2025 přibudou ostatní orgány veřejné moci i soukromé osoby. Například školy, banky, notáři, pošta, volební komise.
Větší bezpečnost v případě ztráty a nepadělatelnost
Občanku v eDokladech není možné padělat. Zašifrované údaje se u ověřovatele rozšifrují a tím se ověří jejich platnost. Aby bylo jasné, že zobrazené údaje patří k občanovi, ukáže se i jeho fotografie.
Vyšší je i ochrana soukromí. Pokud občan mobil ztratí nebo je mu odcizen, nikdo se k jeho datům nedostane. Data jsou šifrovaná, chráněna PINem nebo také biometrií a dotyčný může aplikaci eDoklady odpojit na dálku v Portálu občana a tím ještě zvýšit zabezpečení dat.